7. užitočných rád ako plynulo prejsť na vegánstvo

7. užitočných rád ako plynulo prejsť na vegánstvo

Či už ste sa stali vegánom aby ste zachránili zvieratá, svet alebo zlepšili svoje zdravie, určite chcete, aby sa vegánstvo stalo vaším životným štýlom ľahko, bez veľkého odriekania a slintavého pozerania sa do výkladu miestneho mäsiarstva na hompáľajúce sa klobásy.

Zmena vášho jedálničku je v každom prípade neľahká úloha. Môže to byť dosť ťažké, ak si neustále v hlave premietate mäsité obrázky a vaše chute rovnako ako vaše telo je zvyknuté na potraviny ako mäso, ryby, mliečne produkty a med. Ale kľud, nie ste v tom sami. Každý sme raz začínali. S niekoľko malými zmenami, ktoré postupne aplikujete do svojho životného štýlu a zvyknete si na ne, sa pomaly adaptujete na vegánstu stravu a na živočísne produkty ani nepomyslíte.

Tu je pár tipov, ktoré vám pomôžu pri tejto významnej zmene:

1. Choďte na to pomaly

Začnite tým, že vylúčite tmavé mäso, neskôr biele a potom pomaly aj mliečne výrobky. Môžete zmeniť poradie vylučovaných potravín podľa toho ako vám to vyhovuje.  Naopak zaradzujte do stravy nové strukoviny (napr. červená šošovica obsahuje veľmi veľa bielkovín a železa ale aj obyčajná fazuľa), obilnín (ryžu natural pre minerály), ráno si robte smoothies (obrovské vitamínové, minerálne bomby), kúpte si sézam (viac vápnika ako syr), orechy dávajte do každého šalátu a dezertov, kokosový olej, olivový a ľanový (omega-3). Pripomínam radšej, že existujú aj typy ľudí, ktorí úspešne prešli na vegánstvo radikálne zo dňa na deň. Nájdite svoj spôsob podľa toho ako sa poznáte.

2. Zmeňte svoje nakupovacie návyky

Vôbec to neznamená, že miniete viac peňazí. Nemusíte pravidelne chodiť do bio obchodov. Tam, kde ušetríte na mäse, mliečných výrobkoch, či sladkostiach, to investujte do ľanového, či kokosového oleja a napr. aj do huby shitake (vitamín D). Vegáni majú štatisticky nižšiu chorobnosť a dlhší život práve pre širokú škálu živín. Preto nešetrite na svojom zdraví. Odopierate si živočíšne jedlá, tak si aj doprajte nové rastlinné potraviny a chute.

Zmeňte zvyky svojho nakupovania a myslenia pri nakupovaní. Ak bolo vaším najobľúbenejším obchodom mäsiarstvo, radšej si zvoľte inú trasu do miestnych potravín, alebo jednoducho nakupujte v inom obchode. Zvyky môžu byť zlozvyky, ako pre jednotlivca tak aj celospoločensky. Zmeňte spôsob akým nakupujete. Ak si pripravujete nákupný zoznam, dbajte na to, aby ste na ňom mali čerstvú zeleninu, ovocie, strukoviny, tofu, ryžu. Nakupujte na trhu, od miestnych pestovateľov ovocia a zeleniny a zmapujte svoje okolie podľa bioobchodov a zelovocov.

3. Sústreďte sa na to, čo získate a nie na to, čo stratíte

Nerozmýšľajte nad tým ako voňala tá údená šunka (údené tofu, údený vegánska saláma majú veľmi podobnú vôňu), čo majú teraz v akcii, ale sústreďte sa na to, že ochutnáte exotické ovocie, zeleninu, korenia, bylinky, huby, obilniny a strukoviny, oleje, ktoré ste možno predtým ani nepoznali, neskúsili. Vaše chuťové bunky budú tancovať, keď ich uvediete do tajov nekonečných bohatých možností vegánskej stravy. Stratíte málo za to, čo získate. Preto počet vegánov vo svete rastie a neklesá. Ríša rastlín ponúka neporovnatelne viac chutí ako chuťovo opakujúce sa živočíšne tekutiny zo žliaz, tkanivá a membrány vo vajciach. Práve rastliny kráľujú nekonečným chutiam. Získate zdravie, silu a vytrvalosť, nebudete poznať poobedňajšiu únavu, vašemu srdcu sa uľaví a štatisticky budete mať mizivú šancu na rakovinu hrubého čreva.

4. Nájdite alternatívy

Existuje veľa rôznych alternatív k tradičným živočíšnym produktom ako mäso a mliečne výrobky. Sójové kocky, tempeh, tofu, kokosové mlieko, ryžové alebo mandľové mlieko namiesto kravského. Dokonca aj syry, párky a salámy či obľúbené letné pochúťky ako zmrzlina sa vyrábajú vo vegánskom prevedení. Chcete trochu starej klasiky – obyčajný chlieb s maslom? Natrite si kokosový olej na chlieb a posoľte. Chcete občas Slovenskú tradíciu? Poproste svoju babku nech vám spraví pirohy bez mlieka a vajec, naplní ich zemiakmi a kúpte si kyslú smotanu na ryžovej báze. Vianočné jedlá? Aj na to máme recepty. Študujte na internete, v odborných knihách, poraďte sa s inými vegánmi. Na Facebooku je ich dosť: https://www.facebook.com/veganstvo

5. Nové obľúbené jedlá

Ak je pizza vaše obľúbené jedlo, nájdite jej vegánsku verziu. Praženica je vaším raňajkovým rituálom? Vyskúšajte jej vegánsku alternatívu. Klobásy? Vedeli ste, že ľudom v klobáse nevonia mäso ale práve čierne korenie, majoránka, cesnak, červená paprika – to sú rastliny. Chcete údenú chuť? Na Slovensku dostať údené tofu v bežných potravinách a v bio obchodoch kúpite aj vegánske údené salámy na obilnej báze a nielen na sójovej. Áno, niesú to presné napodobeniny. Ale vy máte vyšší cieľ ako len vyhľadávať dokonalé napodobeniny.

Hľadajte všetko nové! V skutočnosti o nič neprichádzate, skôr získavate. Je toľko chutí v rastlinnej ríši, ktoré by ste nikdy v tej mäsovej neobjavili. Veď práve mäso musia kuchári ochucovať a neochucujú ho ďalším mäsom, ale koreninami, bylinkami, hubami, zeleninovými prílohami. Nos ľudí ide väčšinou v skutočnosti za rastlinami. Preto ho ochucujú rastlinami.

6. Naučte sa nové recepty

Ak radi varíte a experimentujete v kuchyni, máte  vyhraté. Ak nie, aj tak dobre. Pretože je tu možnosť, že varenie vás začne baviť. Vegánska kuchyňa je totižto veľmi ľahká, rýchla a jednoducho variabilná. Systém pokus, omyl tu funguje geniálne. Je tu priestor na improvizáciu a tvorivosť!

Napríklad taká grilovaná zelenina je hotová raz dva, a stačí si len vybrať obľúbenú zeleninu, pokvapkať olejom, namlieť soľ a korenie a hodiť na gril.

Naše recepty nájdete tu.

7. Buďte neoblomný

Zo začiatku sa vám sem-tam môže stať, že zhrešíte a dáte si nejaký syrček. Ale neprestávajte sledovať svoj cieľ. Pretože to môže byť pre vás obtiažne tak radikálne zmeniť jedálniček, na aký ste boli celý život zvyknutý, prvé 2-3 mesiace môže byť ťažké ovládať svoje chute. Človek od prírody počas hladu vyhľadáva kalorické jedlá pre zabezpečenie energie na čo najdlhšiu zásobu a preto zo začiatku, kým vám ešte budú blízke mäso/syry, môžete mať na tieto jedlá chuť. Na to sa pripravte. Avšak v rastlinnej forme existujú rastlinné kalorické jedlá, plné tukov, bielkovín, železa a cukru, ktoré postupne a jednoducho nahradíte a po čase pri hlade už nedostanete chuť na časť tela nejakého tvora, ale na niečo zdravé a výdatné. (červená šošovica, hummus, tem-peh, vegánsky guľáš, orechy, orechové koláče, rozmixované mrazené čučoriedky a mnoho ďalšieho). Nemusíte jesť mŕtve zvieratá zmrazené niekoľko týždňov aby ste získali pre telo to, čo skutočne potrebuje.

Nebuďte na seba prísny, ale zostaňte disciplinovaný a trpezlivý. Nehoďte rukavicu do ringu len tak ľahko. Víťazi, ktorí to vydržali a stali sa vegánmi, vám určite potvrdia, že to bola miestami ťažká cesta, ale stála za to!

Vaše okolie na vás bude občas nepríjemné, pretože nevidia za tým to, čo vy. Sociálny tlak môže byť obrovský, zvlášť na Slovensku, no nevzdávajte sa. Nie ste sami a počet vegánov rastie prudko nahor, takže je veľmi pravdepodobné, že ľudia ktorí vám budú núkať mliečny výrobok s nejakým posmeškom, sa sami stanú vegánmi počas svojho života. Či už kvôli zdraviu alebo kvôli uvedomeniu si etických, ekologických a ekonomických dopadov a prudko rastúcim cenám mäsa a mlieka, ktoré zatiaľ nízko držia obrovské dotácie EÚ farmárom.

Leave a Reply