Dúha na tanieri

 Dúha na tanieri

Zobúdzame sa do hmlistého rána, raňajkujeme za dažďa, obedujeme na terase pod slnečníkom a slniečko nás šteklí svojimi lúčmi až do olovrantu. Domov sa náhlime medzi kvapkami a tesne pred dverami nás už bičujú krúpy. Podvečer sa pozrieme na oblohu a rátame počet farieb na dúhe a kývame zubatému slniečku, ktoré sa gúľa na druhú stranu. A my sa ukladáme do kresla a netrpezlivo počúvame aké počasie nás prekvapí zajtra.

Ešte stále čítate vegánsky blog a nie predpoveď počasia. Ale neopustila som si chvíľku poézie a aprílové výčíňanie počasia, aby som sa dostala k farebnému úkazu na oblohe akým je dúha.

Dúhu s obľubou kreslia aj deti v škôlke. Striedajú farbičky a ťahujú poloblúky jeden po druhom. Pestrá paleta farieb by sa mala striedať aj na našom tanieri. Od žltej, cez oranžovú a červenú cez modrú až po zelenú.

tumblr_n6ebltdfDt1rc0sz7o1_1280Prečo je vlastne ovocie a zelenina rôznofarebné, ako sa tam tie farby dostali? Môžu za to fytochemikálie – rastlinné chemikálie. Tieto pútavé farebné „chemikálie“, ktoré dávajú čučoriedkam krásny fialovo-modrý odtieň, cesnaku štipľavú vôňu, ďalej poskytujú rastlinám ich charakteristické farby, vône, chute a iné zmyslové vlastnosti, ktore tiež môžu ukazovať na zdravie rastliny.

Do istej miery mnoho zdravotných výhod fytochemikálií je stále záhadou. Čo zatiaľ vieme je, že pracujú v harmónii s ostatnými vitamínmi a živinami, ktoré sú v ovocí a zelenine, a tak pomáhajú udržiavať nás v zdraví a dobrej kondícii. A to je dosť nato, aby každé naše jedlo bolo pestré, plné farieb rôznych rastlín.

Existuje viac ako 10,000 známych fytochemikálií v rastlinnej potrave. Ponúkame vám malý náhľad na niektoré z nich, čo sme sa naučili doteraz o tom ako tieto úžasné prírodné chemické látky môžu byť prospešné pre naše zdravie.

DSCF3118Modrá/fialová

Modré a fialové ovocie a zelenina odvodzujú svoju farbu z prírodných rastlinných farbív s názvom „antokyány“. Tie pôsobia ako silné antioxidanty chrániace bunky pred poškodením. Hoci mnoho červeného a ružového ovocia a zeleniny je tiež bohatého na antokyany, vo všeobecnosti platí, čím tmavšia modrá farby, tým vyššia koncentrácia fytochemikálií.

Zdravotné výhody modrej farby: Antokyany môžu podporovať zdravý krvný tlak, znižovať riziko srdcových ochorení,  zlepšovať funkcie pamäte a nižšie riziko vzniku rakoviny.

Ďalšie dôvody, prečo jesť modré a fialové ovocie a zeleninu:

– Modré/fialové ovocie a zelenina sú bohaté na flavonoidy, ktoré môžu spôsobiť to, že naše cievy budú zdravšie, že čiastočne zabránia stratám krátkodobej pamäti spojenými so starnutím, zlepšia motorické schopnosti a pomôžu pri prevencii  lepenia sa baktérií do buniek.

Príklady: černice, čučoriedky, baklažán, figy, juneberries, slivky,  sušené slivky, fialové hrozno, hrozienka.

Zelená

Zelené ovocie a zelenina odvodzujú svoju farbu z prírodných rastlinných pigmentov s názvom „chlorofyl.“ Niektoré z tohto zeleného ovocia a zeleniny, ako sú tmavé listovej zeleniny, pistácie, hrášok, uhorky a zeler tiež obsahujú fytochemikáliu luteín, ktorá je dôležité pre zdravie očí.

Zdravotné výhody: Luteín pracuje s zeaxantínom (inej fyzickej chemické látky nájdenej v kukurici, červenej paprike, pomarančoch a hrozne), ktoré pomáhajú udržiavať zdravé oči (znižuje riziko šedého zákalu a makulárnej degenerácie.)

Ďalšie dôvody prečo jesť zelené ovocie a zeleninu:

– K „Indol“ (prirodzene sa vyskytujúce chemické látky) v brokolici, keli, kapuste a inej kapustovitej zelenine môžu pomôcť chrániť pred niektorými typmi rakoviny.
– Mnoho zelené rastlinné potraviny sú tiež bohaté na isothiokyanáty, ktoré stimulujú enzýmy v pečeni, ktoré pomáhajú telu pri odstraňovaní potenciálnych karcinogénnych látkach.
– listová zelenina, ako je špenát a brokolica sú výborným zdrojom kyseliny listovej, vitamínu B, ktorý pomáha znižovať riziko vrodených chýb, spolu s tým, že sú vynikajúcim zdrojom vitamínu K (nevyhnutný pri tvorbe krvných zrazenín), draslíka, niektorých karotenoidov a omega-3 mastných kyselín!

Príklady: zelená jablká, artičoky, špargľa, avokádo, kel, zelené fazuľky, brokolica, ružičkový kel, zelené kapusta, uhorky, zelené hrozno, žltým melónom, kiwi, šalát, citrusy, zelené cibuľa, hrášok, zelená paprika, špenát, cuketa, pistácie, bok Choy.

IMG_4701 Červená

Červené ovocie a zelenina odvodzujú svoju farbu z prírodných rastlinných farbív s názvom „lykopén“ a „antokyány“. Lykopén je silný antioxidant, ktorý sa vyskytuje v rastlinách, ako sú paradajky, melón a ružový grep. Anthocyanin je tiež silný antioxidant a nachádza sa v ovocí, ako sú jahody, maliny, červené hrozno.

Zdravie Výhody: Lykopén môže pomôcť znížiť riziko infarktu a niektorých typov rakoviny, najviac pozoruhodne rakoviny prostaty. Predpokladá sa, že anthocyanin  má vplyv na zlepšenie zdravia srdca a celkovú funkciu tela.

Ďalšie dôvody, prečo jesť červené ovocie a zeleninu:

– Červené ovocie a zelenina obsahujú tiež niektoré flavonoidy, čo môže znížiť zápal a majú antioxidačné vlastnosti.
– Mnohé červené plody majú vysoký obsah vitamínu C a kyseliny listovej.
– Brusnice sú často prehliadané červené plody, ktoré obsahujú mnoho antokyanov, sú tiež dobrým zdrojom triesloviny, ktoré bránia uchyteniu baktérií do buniek.

Príklady: červená jablká, repa, červená kapusta, čerešne, višne, brusnice, ružový grep, červené hrozno, červené papriky, granátové jablká, červené zemiaky, reďkovky, maliny, rebarbora, jahody, paradajky, melón, guava.

Žltá / Oranžová:

Oranžové / žlté ovocie a zelenina odvodzujú ich sfarbenie z prírodných rastlinných pigmentov s názvom „karotenoidy.“ Beta-kryptoxantíny, beta-karotén a alfa-karotén  sú všetko oranžové karotenoidy, ktoré môžu byť premenené v tele na vitamín A.

Zdravie Výhody: Vitamín A je neoddeliteľnou súčasťou pre zrak a imunitné funkcie, rovnako ako pre zdravé kosti a kožu. Vedci tiež uvádzajú, že potraviny bohaté na karotenoid môžu pomôcť znížiť riziko srdcových ochorení a rakoviny (najmä v pľúcach, pažeráka, žalúdka a), a môžu zlepšiť funkciu imunitného systému.

Ďalšie dôvody, prečo jesť oranžové a žlté ovocie a zeleninu:

– Oranžové a žlté plody sú tiež často výborným zdrojom vitamínu C, omega-3 mastných kyselín a kyseliny listovej (vitamín rady B, ktorá pomáha znižovať riziko vrodených vád.)

Príklady: Žlté jablká, marhule, orech squash, melóny, mrkva, mango, nektarinky, pomaranče, papája, broskyne, hrušky, žlté papriky, persimmony, ananás, tekvica, žltí letné či zimné cukety, kukurica, sladké zemiaky, mandarínky , žlté paradajky, žltý melón, citróny.

Biela:

Biele ovocie a zelenina odvodzujú svoju farbu z phytochemicals nazývaných „anthoxanthins“.

Zdravotné výhody: Veľa bieleho ovocia a zeleniny tiež obsahuje chemikáliu alicín, ktorý môže pomôcť znížiť hladinu cholesterolu a krvného tlaku, ako aj znížiť riziko rakoviny žalúdka a srdcových ochorení.

Ďalšie dôvody, prečo jesť biele ovocie a zeleninu:

– Niektorí druhy zo skupiny bielych ako sú banány a zemiaky, sú tiež dobrým zdrojom draslíka, ktorý je dôležitý pre zdravé fungovanie nášho srdca, obličiek a ďalších životne dôležitých orgánov.

Príklady: Banány, karfiol, cesnak, zázvor, jicama, huby, cibuľa, paštrnák, zemiaky, kvaka.

 etrBezfarebné

Kým modrá farba čučoriedky môže signalizovať aké živiny sú prítomné v tomto ovocí, existuje aj mnoho ďalších prospešných fytochemikálie, ktoré sú však bezfarebné. V skutočnosti, najväčšia skupina fytochemikálií s názvom “ flavonoidy” sú z väčšej časti, bezfarebné.

Zdravotné výhody: Flavonoidy fungujú ako silné antioxidanty, ktoré môžu pomôcť telu proti voľným radikálov.

Podľa Produce for Better Health Foundation (PBH, Nadácia pre výrobu lepšieho zdravia) existuje viac ako 4000 rôznych flavonoidy:

Flavonoly:

-myricetin (ovocie, hrozno, petržlen a špenát)

-quercetin (cibuľa, jablká, brokolica, brusnice a hrozno)

Flavon:

-apigenin (zeler, šalát, petržlen)

-luteolin (repa, papriky, ružičkový kel)

Flavanones:

-hesperetin a naringenínu (citrusové plodya šťavy)

Flavánov-3-oly:

-catechin (čaj, červené víno a tmavé čokolády)

-epicatechin, gallas epigallocatechin, a epigallocatechin gallate (čaj, ovocie, strukoviny)

Anthokyanidiny: (v modrých / fialovej a červené ovocie a zelenina)
Keď budeme pokračovať a dozvedať  sa viac o fytochemikáliách, zoznam zdravotných výhod bude určite rásť!

Krása stravy rastlinného pôvodu, nie je len v tom,  že je dobrá len pre našu planétu, zvieratá a nás samotných, ale je tiež plná krásneho čerstvého ovocia a zeleniny, ktoré zlákajú oko a chuťové poháriky. Tak dobrú dúhovú chuť!

Leave a Reply