Pestujeme klíčky

Pestujeme klíčky

Klíčky sú zelenina, ktorá sa svojou nutričnou hodnotou vyrovná mäsu, svojím obsahom vitamínu C konkuruje rajčinbroccoli-sproutssprouts 3 types v_ smallám, jej prípravou nevzniká žiadny odpad a jej tepelnou prípravou spotrebujeme minimum energie.

Výhonky (klíčky) rastú rýchlo a ich pestovanie je veľmi jednoduché.

Klíčky rastú:

  • v ktoromkoľvek podnebí či ročnom období
  • bez pôdy, aj pri minime slnečných lúčov
  • bez pletia zeliny
  • vo vnútri s minimálnou požiadavkou na priestor
  •  do 400% ich veľkosti ale aj viac len za 5 dní
  • dozrievajú za 3-5 dní!

Ešte sme vás nepresvedčili?

Zdravotné účinky klíčkov

Klíčky sú:

  • zdrojom antioxidantov a alkalizujú ľudský organizmus. Oba tieto účinky sú základom pre posilnenie imutného systému a v boji proti chorobám.fotolia_1220277_XS
  • výborný zdroj nasýtených mastných kyselín, ktoré nám mnohokrát chýbajú
  • super zdroj vlákniny
  • bohaté na chlorofil, ak ich necháchate dorásť až do štádia, kedy majú lístky (chlorofil je hnacím motorom pre čistenie krvy a obnovu krvy)
  • veľmi dobrý zdroj vitamínov (koncentrácia vitamínov z niektorých semiačok sa môže zvýšiť zo 100 % na 2000 % po niekoľkých dňoch klíčenia)
  • plné veľkého množstva minerálnych látok (počas klíčenia sa minerály rozvíjajú do takej formy, kedy ich naše telo ľahšie spracováva)
  • vynikajúci zdroj proteínu (jedna šálka mung klíčkov má 3,16 gramov proteínu)
  • super potravina, ktorá má liečivé a regeneračné účinky, uplatňujúce sa pri liečbe cukrovky, cievnych ochoreniach i poruchách metabolizmu.

Klíčky majú nízky objem kalórií, nízky glykemický index a sú tou najlepšou investíciou, pretože jej zhodnotenie je veľmi rýchle a maximálne ziskové. Za pár eur a pár dní máme tanier plný čerstvých, nutrične bohatých jedál alebo pochutín.

Tak šup šup do klíčenia chutných semiačok, strukovín a obilnín.

Záhradka v poháricupsprouts

Klíčky môžeme pestovať kdekoľvek a kedykoľvek. V pohári, košíku alebo taške. Na kuchynskom okne alebo vo vzdušnej komore nám tam za pár dní “vyhúkne” bohatá záhradka plná prírodných vitamínov.

Myslím, že je dôležité spomenúť, že z hrste semien, fazule či zrna získate približne osem hrstí klíčkov.

Medzi najpoužívanejšie sa zaraďujú šošovica, mungo fazuľa, semienka reďkovky, hrach, cícer, ovos, jačmeň, pohánka, grécke semeno, ale aj horčičné a sezamové semienko, slnečnica, či sójové bôby.

Ako pestujeme klíčky?

1832.bean_sproutsPotrebujeme:

  • Sklený pohár so širokým otvorom
  • Kvalitnú pitnú vodu
  • Sieťované plátno, alebo bavlnenú gázu
  • Gumičku na zaistenie gázy
  • Organické čerstvé semiačka, fazule a obilniny

Postup:

Do pohára nasypte prebraté a pod tečúcou vodou dôkladne opláchnuté fazule. Zalejte ich niekoľkými centimetrami vody, najlepšie filtrovanej (kupovanej, pretože voda z kohútika obsahuje príliš veľa chlóru, ktorý spomaľuje klíčenie).

Fazule nechajte namočené najlepšie cez noc, približne 12 – 15 hodín na teplom mieste.

image-of-dif-sproutsPotom vodu zlejte. Semená opäť prepláchnite. Vysypte ich do sita a nechajte dobre odkvapkať, aby nám nesplesniveli.

Odkvapkané semená preložte späť do pohára alebo klíčiacej misky s dierkami a uschovajte ich v tme pri izbovej teplote. Klíčiace semienka je potrebné preplachovať minimálne dvakrát denne (ráno a večer), až kým nebudú vhodné na jedenie, približne po 3 – 5 dňoch.

Stačí im trošku svetla, ideálnym miestom je okenná parapeta, pozor, aby sa moc nevypekali na slnku.

Klíčky sú jedlé aj s korienkami a výhonkami. Optimálne množstvo vitamínov by mali mať 50 – 96 hodín po začatí klíčenia. Spotrebovávajú sa buď okamžite (predtým ich ešte raz prepláchneme), alebo sa môžu skladovať v chladničke vo vákuových nádobách.

Niektorým ľuďom nechutia šupky – práve šupky fazule mungo majú trochu nahorklú chuť. Zbavíme sa ich tak, že klíčky nasypeme do misky, nalejeme na ne vodu a opatrne ich zamiešame – šupky by sa mali od klíčkov oddeliť a vyplávať na hladinu. Nám osobne však táto nahorklá chuť nevadí. Ak sa totiž zbavíte šupiek, zbavujete sa aj vynikajúceho zdroja vlákniny.

 Tipy na využitieimages

Klíčky môžete pridávať do šalátov, nátierok, obilných kaší či jogurtov. Vyskúšajte ich aj rozmixované v zeleninových či ovocných šťavách. Môžete nimi tiež posypať zemiaky, ryžu alebo celé hlavné jedlo, ktoré bude nielen zdravšie, ale i farebnejšie a lákavejšie.

 

 

 

Leave a Reply