Prečo nepiť mlieko

Prečo nepiť mlieko

Z hľadiska výživy sú mliečne výrobky ,tekutým mäsom´, ibaže horšie, pretože ľudia ich konzumujú bez obáv. V snahe predať svoje výrobky mliečny priemysel vytvoril posadnutosť vápnikom, ktorá významne prispieva k utrpeniu a smrti viac ako miliardy ľudí z chorôb z nadbytku – obezity, srdcových chorôb, mŕtvice, artritídy a cukrovky. Pritom príroda zbalila svoju potravu tak efektívne, že dostať chorobu z nedostatku vápnika je na rastlinnej strave takmer nemožné.

Rastový hormón

Americká Rada mliečneho priemyslu píše: Príjem živín (napr. vápnika) z mliečnych výrobkov priaznivo ovplyvňuje zdravie kostí tým, že zlepšuje ich stavbu počas rastu, spomaľuje vekom podmienenú stratu kostnej hmoty, a obmedzuje výskyt zlomenín spôsobených osteoporózou.1

Je pravda, že mliečne výrobky môžu mať stimulujúce účinky na stavbu kostí.

Okrem kalórií a živín na podporu rastu (proteínov, draslíka, sodíka, kalcia a ostatných živín je trikrát toľko v kravskom mlieku než v ľudskom2), kravské mlieko zvyšuje hladinu hormónov, ktoré priamo stimulujú rast 30 kilového teliatka na 300 kilovú kravu. Najsilnejší z nich je inzulínu-podobný rastový faktor 1 (IGF-1). Keď ľudia požijú kravské mlieko, hladina IGF-1 vzrastie aj u nich. Nárast hladiny IGF-1 je dôležitou príčinou kostí-budujúceho účinku kravského mlieka.

IGF-1 stimuluje aj neželaný rast – rakovinové bujnenie a zrýchlené starnutie. IGF-1 je jedným z najúčinnejších známych promotérov rastu rakovinových buniek v rakovine prsníka, prostaty a pľúc.3 Prílišná stimulácia rastu IGF-1 vedie aj k predčasnému starnutiu – a zníženie hladiny IGF-1 pôsobí proti starnutiu.4

Estrogén

Farmaceutický priemysel, predávajúci hormonálne lieky, štyri desaťročia hovorí ženám, že estrogén zabraňuje osteoporóze . Aj jedlo zvyšuje hladinu estrogénu v tele – a mliečne výrobky dodávajú 60 až 70% estrogénu pochádzajúceho z potravy.5

Dobre známymi dôsledkami nadbytku estrogénu sú rakoviny prsníka, maternice a prostaty.

Proteíny a kyselina

Rada mliečneho priemyslu tvrdí: Nie je žiaden dôkaz, že by potrava bohatá na proteíny negatíve ovplyvňovala hladinu vápnika alebo zdravie kostí.6 Ale rovnakí ľudia vedia, že toto nie je pravda, a inde píšu: Prebytok proteínov v strave, najmä izolovaných proteínov, zvyšuje vylučovanie vápnika močom. Táto strata vápnika by potenciálne mohla spôsobiť negatívnu rovnováhu vápnika s dôsledkom straty kostnej hmoty a osteoporózy. Tento efekt zrejme vzniká kvôli zvýšenej záťaži kyselinou, ktorá vzniká pri metabolizme proteínov a ktorú je potrebné neutralizovať zásaditými soľami vápnika z kostí.7

Celkovým efektom západnej stravy je poškodenie kostí

Čiže mliečne výrobky majú účinky ktoré kosti budujú—IGF-1 a estrogén; a tie, ktoré kosti ničia – kyseliny pochádajúce zo stravy a proteíny. Celkový účinok závisí na rovnováhe týchto faktorov. (Konzumácia vápnika v mlieku nemá ani pozitívny, ani negatívny vplyv na zdravie kostí). Bežnou praxou výskumníkov pracujúcich pre mliečny priemysel je najprv zneutralizovať kyseliny v strave skúmaných osôb množstvom ovocia a zeleniny alebo používaním antacidov .8
Výskyt zlomeniny bedrového kĺbu sa zvyšuje s konzumáciou bielkovín živočíšneho pôvodu (vrátane mlieka). Najnižší výskyt je medzi ľuďmi, ktorí jedia najmenej živočíšnej stravy (a zároveň prijímajú v strave menej vápnika), akými sú obyvatelia vidieka v Ázii a v Afrike.9,10

Kriticky zmýšľajúci ľudia sa dokážu vyhnúť obezite a chorobám, keď sa dozvedia, že výživové potreby ľudí sú celkom iné než potreby kravských mláďat.

Skrátené a upravené z článku When Friends Ask: “Why Don’t You Drink Milk?” zo stránky MUDr. McDougalla https://www.drmcdougall.com. John McDougall je americký odborník v oblasti výživy s desiatkami rokov výskumu za sebou. Svojím pacientom úspešne pomáha vegánskou diétou s nízkym obsahom tuku.