Opýtaj sa ma, prečo som vegán

Opýtaj sa ma, prečo som vegán

Prvá bola myšlienka. Chcem pomôcť sebe a zvieratám. Nechcem viac ubližovať. Vylúčim zo stravy všetko živočíšne!

Ale čo teraz? Čo vlastne budem jesť? A ako to vlastne vysvetlím okoliu? Je to vôbec zdravé? Nebudú mi chýbať živiny?

Tieto a mnoho ďalších otázok môžu napadnúť človeku, ktorý sa začne pohrávať s myšlienkou prechodu na vegánsku stravu. Prvých pár týždňov je hlavne o čítaní, hľadaní a zhromažďovaní informácií. Výrazne sa predĺži čas strávený v obchode nakoľko treba čítať všetky etiketky, obaly a zloženie potravín. Donesiete si domov starostlivo vybranú zeleninu, ovocie a nejakú tú ryžu či fazuľu no čo ďalej? Prichádza ďalšie hľadanie. Recepty, knihy blogy, pokusy a omyly. A aby toho nebolo málo hneď ako sa niekto z Vášho okolia dozvie o čo sa pokúšate stanete sa terčom kritiky a „pádnych“ argumentov proti Vášmu novému životnému štýlu. Často na nich nepoznáte vhodné odpovede a proti argumenty, ktoré by oponenta dokázali umlčať.

Preto tu mám pre Vás pár základných informácií, ktoré by Vám mohli pomôcť v prípade, že s vegánstvom práve začínate. Vyvrátite tak pokusy o „hejtovanie“ zo strany mäsojedov.

Všežrút: Prečo chceš prestať jesť mäso? Veď človek bol odjakživa lovec!

Vegán: Mäso chcem vylúčiť lebo nadovšetko milujem zvieratá a nie je to fér masovo ich premnožovať a potom zabíjať len pre plytký pud, ktorým je chuť. Rastlinná strava je omnoho chutnejšia a dajú sa ňou nahradiť všetky dôležité zložky potrebné pre zdravý organizmus. Človek bol lovec v dobe ľadovej keď nemal možnosť zabezpečiť si prežitie iným spôsobom. Dnes je kopec iných možností. V paleolite sa živil hlavne korienkami, výhonkami, listami rastlín a hmyzom. Mäso mal len veľmi zriedka.

proteinVšežrút: Zvieratá sú predsa na svete pre našu potrebu! Odkiaľ chceš získať bielkoviny?

Vegán: Žiadny živý tvor nie je na Zemi na to aby slúžil človeku. Len my „inteligentní“ ľudia sme si zvieratá privlastnili a dali im štatút veci! Pritom sú to cítiace bytosti, ktoré si dokážu budovať vlastné komunity a vzťahy a my sa od nich máme skôr učiť ako ich zabíjať. Príroda nám dala obrovské množstvá bielkovín v podobe strukovín, obilnín a semiačok (fazuľa 10,6g, hrach 23g, šošovica 24g, cícer 9,2g, ovsené vločky 15g, Chia semienka 13 g, slnečnicové semienka 22g, Tekvicové semienka 24g, spirulina 60g, …)

Všežrút: No fajn ale prečo aj mlieko? Veď dojením mlieka predsa zviera nezomiera.

Vegán: Krava má mlieko v rovnakom období ako človek teda keď má mladé. Teliatko je jej ihneď po narodení odobraté a poslané buď na bitúnok alebo do malej ohrady kde ho čaká rovnaký osud ako jeho matku. Každá krava, ktorá starne a postupom času stráca dojivosť je prevezená na bitúnok kde je zabitá a použitá na spracovanie mäsa. Takže spracovanie mlieka nie je o nič súcitnejšie ako spracovanie mäsa.

Všežrút: Môžeš podporiť malých farmárov a kúpiť mlieko od kráv žijúcich so svojimi mláďatami vonku pod tumblr_static_1_its-animal-friendlyslnkom s dostatkom výbehu a s kvalitnou stravou.

Vegán: Videl si niekedy dospelú kravu piť ľudské mlieko? Alebo dospelého psa piť kozie mlieko? Pitie mlieka v dospelosti nie je prirodzené pre žiadny živočíšny druh ani pre človeka. Dospelý organizmu stráca schopnosť štiepiť mliečnu bielkovinu. Preto má veľa ľudí práve kvôli konzumácii mliečnych produktov často alergie, intolerancie a zdravotné problémy. Kravské mlieko je materské mlieko určené pre teliatko!

Všežrút: Človek by mal jesť všetko zaradom. Načo sa obmedzovať? Veď to tak robia všetci a sú nažive.

Vegán: Naše telo nie je odpadkový kôš. Keby sme sa všetci zaujímali o to čo jeme, nebolo by toľko obéznych a unavených ľudí. Bolo by menej infarktov, rakoviny a niektoré choroby by možno vymizli úplne. Vegáni ak majú dostatok informácií a správne nastavenú rastlinnú stravu sú väčšinou štíhli, vitálni a plní energie. Netrpia žalúdočnými ťažkosťami, bolesťami kĺbov či depresiami. Stačí porovnať napríklad Ázijcov a Američanov. Ázijci jedia o 60% menej mäsa ako Američania a tomu zodpovedá aj výskyt ľudí s rakovinou v týchto krajinách.

Všežrút: Vegánska strava je drahá pre bežného smrteľníka.

Vegán: Spočítaj si koľko minieš mesačne za mäso, mliečne výrobky a vajcia. Všetky tieto potraviny vlastne len nahradíš za iné. Strukoviny sú pritom ešte lacnejšie ako mäso a neplatíš ani za jogurty, sladkosti, syry či rýchle občerstvenie. Takže ešte ušetríš. Orechy či semiačka, ktoré sú o niečo drahšie nenakupuješ každý deň takže to ťa do krachu nedostane.

Všežrút: Príprava vegánskeho jedla je časovo náročná.

Vegán: Spočiatku možno áno no s postupom času zistíš, že udusiť zeleninu trvá kratšie ako upiecť mäso. Naučíš sa plánovať a pripravovať si jedlo vopred. Do práce si prinesieš svoje a nemusíš tak strácať čas čakaním v reštaurácii či jedálni kým ti to uvaria a prinesú. Presne vieš čo ješ a nikdy sa nemusíš báť, že ostaneš hladný alebo budeš musieť siahnuť po fast foode. Niekedy si vystačíš aj so surovým (Raw) jedlom. Tam je čas prípravy minimálny.

Mae-deli-LOTI-e1450277547118Všežrút: Mäso je chutnejšie ako šalát. Prečo by som sa mal nútiť jesť niečo čo mi nechutí?

Vegán: Chuť živočíšnych potravín nie je taká ako si spoločnosť myslí. Skús uvariť mäso len v čistej vode alebo ho ugrilovať bez pridania soli, korenín či oleja a ochutnaj ho. Chutí ti? Mäso dochucujeme bylinkami, omáčkami, olejmi. Samými rastlinnými potravinami. Aj smotanové omáčky ochucujeme rastlinnými zložkami lebo samotná smotana s neochuteným mäsom by nám veľmi nešla dolu krkom. Na druhej strane ovocie, zelenina, vo vode uvarené alebo naklíčené strukoviny majú svoju osobitú chuť. Často nie sú potrebné žiadne ďalšie prísady. Každé jedlo môže chutiť úplne inak a fantasticky.

Všežrút: Ako chceš chodiť na spoločenské akcie? Svadby, oslavy, grilovačky? To si budeš nosiť všade svoje jedlo? Budeš za čudáka!

Vegán: Vo väčšine reštaurácií vedia pripraviť porciu niečoho iného. všetko sa dá predom nahlásiť. Keď má niekto potravinové alergie alebo intoleranciu je to bežná prax. V prípade vegánskeho stravovania to nemusí byť inak. Na oslavy s priateľmi môžem doniesť všetkým ochutnať svoje vlastné jedlo a na grilovačky tiež. Grilovať sa dá takmer všetka zelenina. A že to bude pre niekoho čudné? Nevadí.

Všežrút: Cvičím. Potrebujem mäso aby som budoval svalovú hmotu.Vegetables_for_fat_loss

Vegán: V rastlinnej strave nájdeme často ešte viac bielkovín ako v živočíšnej. Pre správne vstrebávanie a využitie bielkovín potrebujeme aminokyseliny, ktoré dokážeme kompletne prijať správnou kombináciou obilnín so strukovinami v pomere cca 5:1 (ryža + šošovica, kukurica + fazuľa, cícer + krupica (kuskus) …). Spolu so správnym pohybom takto môžeme úspešne budovať svalovú hmotu a prebytočný tuk zmizne ani si nevšimneme ako.

Argumentov proti vegánstvu je nespočetne veľa a mohla by som o nich kľudne napísať aj knihu. Každý sa však dá sedliackym rozumom jednoducho vyvrátiť.

Na začiatku svojej cesty sa s nikým nepúšťajte do hádok či prudkých argumentácií. Všetci sa učíme a nemusíte hneď na začiatku vedieť na všetky otázky odpovedať. Neznamená to ale, že by ste mali s vegánstvom prestať. Práve naopak. Vegánsky životný štýl je cestou k poznávaniu, vedomostiam a praktickým skúsenostiam. Sami sa na svojom tele presvedčíte aké výhody tento životný štýl prináša.

Namiesto mäsa, mliečnych výrobkov a vajec začnite nakupovať strukoviny, orechy, zeleninu, ovocie, semienka, bylinky a uvidíte ako sa spestrí Váš jedálniček. Nie len farbami ale aj vitamínmi, minerálmi a ďalšími prospešnými látkami. Učte sa, nájdite ďalších vegánov, komunikujte s ľuďmi, ktorí rozmýšľajú rovnako ako vy a zistíte, že je nás na svete celkom dosť.

Hlavne nezabudnite na to aké boli na začiatku Vaše dôvody.

Chcem pomôcť sebe a zvieratám. Nechcem viac ubližovať. Vylúčim zo stravy všetko živočíšne!

Chcem byť Vegán lebo je to najlepšie rozhodnutie aké môžem v živote urobiť.