Príručka spokojného Vegána

Príručka spokojného Vegána

Nie je pravidlom, že každý vegán je spokojný a vysmiaty, plný energie a elánu. Tak ako vo všetkých výživových štýloch ako sú napríklad  vegetariánstvo, vitariánstvo, paleo či frutariánstvo tak aj u vegánov existujú jedinci, ktorý sú unavení, malátni a vychudnutí. Je to vlastne záležitosť úplne všetkých. Aj tých, ktorí jedia všetko zaradom teda aspoň si to myslia.

Ja sa ale budem venovať vegánom. Problém dnešnej spoločnosti je v tom, že ľudia, ktorý sa stravujú konvenčne a masovo neradi vidia ak sa vegánsky stravujúci ľudia majú lepšie ako oni. Skôr by som povedala, že je to opačne. Ak začne mať vegán akékoľvek zdravotné ťažkosti tak s radosťou poznamenajú, že to bolo hneď jasné, že na rastlinnej strave sa nedá normálne fungovať. Prečo ale niektorí vegáni prekypujú zdravím a liečia sa z rôznych ochorení práve týmto spôsobom stravovania a prečo sú iní úplne bez života a s týmto výživovým štýlom skončia?

Rozdiel je v tom koľko informácií o stravovaní máte.

Ak sa rozhodnete začať s vegánstvom a chcete naozaj ukázať okoliu, že je to to najlepšie čo môžete pre svoje zdravie urobiť je nevyhnutné aby ste poznali všetky súvislosti. Stať sa vegánom totiž neznamená iba vyškrtnúť z jedálnička všetko živočíšne a nechať v ňom to ostatné čo ste doteraz bežne jedli. Je pochopiteľné, že ak necháte vo svojom jedálničku len prílohy tak zdraví nebudete.

Mám pre Vás preto pár základných odporúčaní, ktoré je potrebné dodržať aby ste sa cítili tak ako doteraz alebo lepšie.

Nevyhadzujte ale vymieňajte. Keď vylúčite zo stravy mäso tak je pochopiteľné, že tie bielkoviny je potrebné prijímať ďalej. Preto si vyberte rastlinnú alternatívu. Zaraďte namiesto mäsa do jedálnička strukoviny, tofu, orechy, semienka, obilniny. Nebojte sa vyskúšať aj veci, ktoré ste doteraz nejedli ako napríklad bulgur, pšeno či quinou. To isté platí aj o mliečnych výrobkoch. Už dávno vieme, že nie je pravda, že v mlieku je najviac vápnika. Zaraďte preto pravidelne do stravy mak, zelenú listovú zeleninu či vlašské orechy.

Jedzte veľa. Teraz nehovorím o prejedaní sa hlúposťami ale o dostatočnom kalorickom príjme. Obecne platí, že kvalitná a pestrá rastlinná strava je kaloricky chudobnejšia ako strava živočíšna. Preto je potrebné konzumovať väčšie množstvo ovocia a zeleniny ako napríklad mäsa. Ak sa budete v rastlinnej strave obmedzovať v kalorickom príjme tak sa môže stať, že zoslabnete a schudnete čo spôsobí únavu a malátnosť. Telo potrebuje energiu na to aby mohlo fungovať.

Rozlišujte zdravé potraviny od nezdravých. Nie je jednoznačným pravidlom, že všetky vegánske potraviny sú zdravé. Aj tu existuje množstvo polotovarov a sladkostí. Aj vegáni môžu mať nadváhu a srdcovocievne problémy ak sa budú každý deň kŕmiť chlebom s rastlinnými nátierkami bez dostatočného množstva čerstvej zeleniny a ovocia. Preto rozmýšľajte nad tým čo kupujete. Nakupujte hlavne základné potraviny a polotovary a sladkosti si naozaj dajte len príležitostne. Sama za seba Vám ale môžem potvrdiť, že čím viac budete pripravovať svoje jedlo zo základných potravín tým menej budete mať chuť na hotové jedlá či sladkosti.

Pripájam príklad čo by vo Vašom novom jedálničku určite nemalo chýbať : Ryža, zemiaky, fazuľa, hrach, šošovica, cícer, ovsené vločky, bylinky, čerstvá zelenina a ovocie, orechy, semienka (ľanové, sezamové, slnečnicové, tekvicové, chia, mak,…), pohanka, krúpy, huby, rastlinné oleje (kokosový, olivový, repkový, ľanový, tekvicový,…), kvalitné celozrnné múky (špaldová, žitná, kokosová, maková,…), tofu, a veľa veľa ďalších. Tento zoznam by mohol byť naozaj dlhý aj niekoľko strán.

 

Čítajte a učte sa. Nemusíte vyštudovať vysokú školu na to aby ste poznali základné zložky potravín a aspoň zhruba vedeli čo s čím kombinovať. Stačí si prečítať články od ľudí, ktorí sú dlhoroční vegáni prípadne ak máte niekoho takého v okolí tak sa pýtajte a informujte. V obchodoch a na internete tiež nájdete nespočetne veľa kníh a odborných publikácií, ktoré Vám môžu pomôcť zorientovať sa.

Varte, pečte, krájajte a strúhajte. Ďalšou veľmi dôležitou súčasťou vegánskeho života je príprava vlastného jedla. Toto je jediný spôsob ako sa naučiť kombinovať jednotlivé potraviny a pracovať s tými, ktoré sú pre Vás možno nové. Prácou so základnými potravinami objavíte úplne nové chute. Zistíte, že jedlo bez konzervačných látok a umelých dochucovadiel a sladidiel je 100 krát chutnejšie ako polotovary z obchodov. Upečte si preto vlastný kváskový chlieb, vyrobte si doma rastlinné mlieko či raw musli tyčinky. Možnosti sú neobmedzené. Ďalším dôvodom prečo je lepšie jesť vlastné jedlo je to, že presne viete čo máte na tanieri a nemusíte zisťovať či ten alebo onen produkt obsahuje nejakú srvátku, sušené vajcia či 4% mäsa. Niektoré produkty, ktoré sa nám môžu javiť ako čiste rastlinné také vôbec nemusia byť. Predstavte si, že aj sójový suk obsahuje sušenú srvátku :-/ .

Buďte trpezliví. Predpokladám, že ste si určite prečítali články o zdravotných benefitoch vegánstva. O tom ako sa Vám zlepšia vlasy, pleť či nechty. Ako sa Vám konečne podarí získať vytúženú váhu či vyrysovať svaly. Nič z toho sa však neudeje zo dňa na deň. Dokonca sa môže v prvých dňoch zdať, že ste slabší či podráždení. To sa môže stať ak na vegánstvo neprejdete postupne ale nárazovo. Tohto sa ale vôbec netreba zľaknúť. Naše telo prirodzene reaguje na zmeny, ktoré urobíme a je na nás aby sme ho počúvali a mali s ním trpezlivosť. Keď sme ho celé roky zaťažovali nezdravou stravou a obrovskými množstvami živočíšnych potravín tak nemôžeme čakať, že sa hneď budeme cítiť fantasticky.

Ak ale prekonáte prvých pár týždňov a naozaj budete rozmýšľať nad tým čo robíte a hlavne budete vedieť prečo to robíte tak sa výsledky určite dostavia. Hlavne dodržiavajte zásady uvedené v tomto článku a nebojte sa byť iný ako ostatní. Robte všetko preto aby ste v konečnom dôsledku boli ten vegán, ktorý prekypuje životom a radosťou a pripravte sa na to, že nevegáni Vás tak trochu nebudú mať radi 🙂 .