Rastlinné mlieka

Rastlinné mlieka

Domáca výroba rastlinných mliek je veľmi jednoduchá. Stačí vám mixér a cedidlo/sitko. Časovo je nenáročné a naviac výrazne ušetríte oproti cenám rastliných mliek v obchode.

Postup je v zásade rovnaký u všetkých druhov mliek. Dáme namočiť surovinu, z ktorej budeme mlieko robiť – ideálne je to cez noc, hoc niektorým surovinám stačí pár hodín(mak, ovsené vločky). Obecne platí 100g suroviny na 1l vody alebo 1šálka suroviny na 4 šálky vody. Pomer je približne rovnaký. Najlepšie je i tak skúšať vlastný pomer a tak dosiahnete to ideálne mlieko pre Vás. Keď sa surovina dostatočne namočí,  tak ju dáme i s vodou, v ktorej sme ju namáčali do mixéru a dolejeme čerstvou. Po vypnutí mixéru  stačí mlieko už len prefiltrovať cez sitko.

Hotové mlieko môťme samozrejme dochutiť (agátový sirup, melasa, vanilka…), ale nie je to nutné. Priemerne vydrží 4 dni v uzavretej nádobe. Prirodzene neobsahuje žiadne konzervanty, takže je i omnoho zdravšie ako mlieka od niektorých výrobcov. Zbytky precedenej suroviny možno použiť ako základ na plnky, pomazanky, či do cesta. Zaleží iba na Vaších chuťových bunkách a kreativite 🙂

Sojové mlieko

– patrí k najznamejším alternatívam kravského mlieka.  Obsahuje draslík, horčík, vápnik, vitamíny skupiny B, lecitín. množstvo bielkovín a vlákninu. Má výraznejšiu vôňu a jemnú sojovú chuť.

Mandlové mlieko

– patrí k doporučovaným mliek, pretože obsahuje množstvo minerálov: magnesium, selen, mangan a taktiež vitamín E , či vápnik ( cca 80g na 100ml).  Má jemnú orieškovú chuť.

Ryžové mlieko

– nachádza sa v ňom množstvo sacharidov (asi 10g na 100ml) a neobsahuje takmer židny tuk a preto ho konzumujú najmä športovci.  Má vyraznú chuť, ktorá však zaleží na odrode. Medzi najpouživanejšie patrí Basmati ryža. Ako jednu z mála surovin ju môžme aj predvariť a tak ponechať lúhovať. Mlieko ma sladkejšiu chuť.

Ovsené mlieko

– je bohaté na vitamíny B a E. Dá sa robiť priamo z ovsa alebo ovsených vločiek. Nechýbajú v ňom minerály  ako magnesium, selen, meď, mangan a doonca i malé množstvo železa. Chuťou pripomína tak trochu sojové mlieko.

Makové mlieko

-má vysoký obsah vápnika, pre ktorý je veľmi obľúbené (200mg na 100ml). Okrem toho sa v ňom nachádza 33g bielkovín a niektoré z minerálov. Má jemne horkastú alebo kyselkavú chuť.

Slnečnicové mlieko

– je typické svojou výraznou zemitou chuťou. Obsahuje horčík, selen, niacin, zinok, kyselinu pantotenovu, železo, vápnik, fosfor a Omega-6 polynenasytené mastné kyseliny.

Kokosové mlieko

– môzme pripraviť zo sušeného struhaného kokosu alebo z čerstvého. Sušený je lepšie predvariť a tak lúhovať. Ma typickú kokosovú vôňu a chuť. Vhodné je dochutiť vanilkou. Uvoľnuje nervy a svaly. Obsahuje B, C a E, draslík, fosfor, kyselina pantoténová, sodí, jód, železo, vápnik, horčík a selén.  Je zdrojom vlákniny a v neposledom rade i kyseliny laurovej.

Ak sa Vám na prvý krát nepodarilo neváhajte a skúste to znova! Upravujte si pomer, kým nebudete spokojní. Pripravíte si ho vždy presne podľa svojej chuti a navyše ušetrí i Vaše peniaze.