Výskumy ukazujú významný prínos vegánstva pre zdravie

Výskumy ukazujú významný prínos vegánstva pre zdravie

Tí, ktorí jedia iba rastliny tvoria 2 % populácie, ostatných 5 % sa nazýva vegetariánmi. Američania sa oproti tomu vyznačujú sklonom k nadmernej konzumácii živočíšnej potravy ako mäsa, vajec a mliečnych výrobkov, spolu s vysokým obsahom cukru. Viac ako dve tretiny Američanov majú nadváhu alebo sú obézni a viac ako tretina trpí cukrovkou alebo metabolickými poruchami. Chudobná strava je rizikovým faktorom vzniku cukrovky druhého typu, ktorá so sebou nesie počet vážnych a život ohrozujúcich stavov. Rodinná anamnéza, málo pohybu a pribúdajúca váha človeka predurčujú k chorobám.

Slovo vegán môže byť termínom pre práva zvierat a environmentálne aktivity, ale základným znakom celého vegánstva je vyhýbanie sa strave založenej na živočíšnych produktoch.

Pre niektorých to môže znieť bláznivo, no táto strava zbavená rezňov, vajec, syra a zmrzliny má spojenca – vedu.

Neexistujú žiadne garancie, avšak dôkazy neustále ukazujú, že denná strava založená na celorastlinnom jedálničku môže byť prevenciou alebo aj zvrátiť mnoho chronických zdravotných problémov zaplavujúcich Ameriku – vysoký tlak, vysoký cholesterol, choroby srdca a cukrovku druhého typu. Doteraz ešte nejestvuje dôkaz, že by táto strava pomáhala aj pri prevencii alebo boji s rakovinou, autoimunitnými ochoreniami či artritídou.

Rozdiely medzi vegetariánmi a vegánmi

Vegetariáni nekonzumujú Vegáni nekonzumujú
Zvieratá, vrátane prasiat, kráv, kurčiat a morských živočíchov Zvieratá, vrátane prasiat, kráv, kurčiat a morských živočíchov
Produkty pochádzajúce zo zvierat:

  • Mliečne produkty (jedlo vyrobené z mlieka cicavcov – maslo, syr, smotana, jogurt, zmrzlina)
  • Vajcia
  • Med
  • Niektoré z cukrov
  • Jedlo vyrobené zo želé (želé cukríky, gumené medvedíky)
  • Sladkosti s cukrárskou polevou
  • Červené jedlá, ktoré boli prifarbované košenilou, kyselinou karmínovou a karmínom
  • Sójový syr vyrobený pomocou kazeínu (mliečny proteín)
  • Omáčky a dresingy so sardelami (Worchester, Caesar)
  • Lúpané orechy, ktoré používajú želatínu ako prídavok
  • Margaríny s použitím želatíny, kazeínu alebo srvátky
  • Čipsy s obsahom kuracieho tuku
  • Konzervovaná fazuľa zhotovovaná so slaninou
  • Pomarančové džúsy obohatené o rybaciu omega-3
  • Pivo a víno, ktoré sa filtruje cez membránu mechúra tropickej ryby
Produkty testované na zvieratách alebo vyrobené zo zvierat:

  • Koža
  • Kožušina
  • Hodváb
  • Vlna
  • Mydlo
  • Kozmetika derivovaná zo zvieracích produktov

Veda zaoberajúca sa výživou preferuje diskusie o celkovej rastlinnej strave radšej ako o tej vegánskej, aby eliminovali vedľajší význam práv zvierat alebo environmentálnu ideológiu. Existujú však aj malé debaty o tom, že strava obmedzená na zeleninu, ovocie, orechy, strukoviny, koreniny a byliny je zdraviu prospešná. Zvyšuje príjem vlákniny, ktorá chýba v strave mnohých Američanov, zatiaľ čo poskytuje širokú škálu antioxidantov, minerálov a ostatných živín, ktoré stavajú imunitný systém, redukujú zápaly a eliminujú príjem polotovarov, prázdnych kalórií a karcinogénov.

Viac ako 50 vegánov odpovedalo na facebookovú žiadosť Post-Gazette s mnohými obhajobami práv zvierat. Viacerí však tiež vyjadrili skúsenosť, že zažili viditeľné zdravotné výhody ako vítaný vedľajší efekt, vrátane dramatického úbytku hmotnosti. Strava okrem toho jedincom pomáha pri zvrátení osteoporózy, auto imunitných porúch, koliky alebo Kronovej choroby, sklerózy multiplex či rakoviny a pri ľuďoch s cukrovkou druhého typu navracia hladinu cukru do normálu. Iní zase skonštatovali, že rastlinná strava zvyšuje ich celkovú energiu, eliminuje alergie a zlepšuje stav pleti, vrátane odstránenia akné.

Už navždy budem vegánkou,“ hovorí 28-ročná Ellie Gordonová, vegetariánka od 11-tich rokov a sedem rokov vegánka. „Je mnoho špecifických štúdií a výskumov spojených s dlhovekosťou a úľavou od celej plejády zdravotných problémov a o rastlinnej strave. A týchto výskumov je mnoho, hoci sa o ne ľudia nezaujímajú.“

Obavy o dostatočný príjem bielkovín a aminokyselín predstavujú zvyčajné námietky proti vegánskej strave. Viacero rastlinných jedál, vrátane sóje a konopných semienok, sú komplexné bielkoviny obsahujúce všetky esenciálne mastné kyseliny. Konzumácia rôznej zeleniny s bielkovinovým základom – listová zelenina, orechy, semienka a fazule – počas dňa, v kombináciách, poskytuje potrebné aminokyseliny. V štúdii publikovanej v roku 1999 v medicínskom periodiku Medical Hypotheses, výskumník Mark F. McCarty vysvetlil, ako zeleninové proteíny redukujú riziko rakoviny, kardiovaskulárnych chorôb a obezity. Jeho práca je často citovaná v diskusiách o výhodách zeleninových bielkovín. McCarty je taktiež spoluzakladateľom zásielkovej spoločnosti s výživovými doplnkami, NutriGuard Research.

Scott Jurek, jeden z najviditeľnejších amerických ultra maratóncov, sa stal vegánom v roku 1999 kvôli chudobnej výžive, ktorá ovplyvňovala jeho aj ostatných, ktorých poznal. Nemecký silák Patrik Baboumian, držiteľ rôznych rekordov, je tiež vegán. Tvrdia, že ich úspech dokazuje, že vegánska strava je dobrá aj pre svaly a fitnes.

Nepočúvajte tých samozvaných výživových poradcov a priemysel s doplnkami výživy, ktorí sa vám snažia nahovoriť, že potrebujete mäso, vajcia a mliečne výrobky, aby ste mali dostatok bielkovín,“ povedal Baboumian pre greatveganathletes.com. „Existuje nespočetne veľa bielkovín na rastlinnej báze a vaše telo sa vám poďakuje, že ho nekŕmite mŕtvym jedlom. Staňte sa vegánmi a pocíťte tú silu.“

Kathryn Spitz Cohanová z Forest Hills, ktorá vedie JFILM, pittsburské židovské filmové fórum, bola tri roky vegetariánkou, keď jej diagnostikovali agresívnu formu rakoviny prsníka, ktorá si vyžadovala, aby podstúpila osemkrát procedúru chemoterapie, namiesto klasických štyroch, spolu s rádioterapiou. Ona a jej manžel, Jeffrey Cohan, bývalý reportér Post-Gazette, ktorý riadi Židovské vegetariánstvo v severnej Amerike, sa počas jej liečby stali úplnými vegáni.

Jedným z benefitov životosprávy a cvičenia, ktoré zahŕňalo power jogu, bola podpora hladiny energie počas chemoterapie. Pár počas jej liečby zdolal najstrmšiu stranu v Arkádskom národnom parku aj najvyšší vrch v Maine. Vyzeralo to, že životospráva a cvičenie fungovali. Po nasledujúcich testoch jej lekár povedal, že výsledky nevykazujú žiadnu známku po rakovine, ani len tieň predošlého tumoru. Bola to najkomplexnejšia odpoveď na liečbu, akú tento lekár videl, povedala Spitz Cohanová.

Tvrdí, že vegánska strava je „absolútnym základom“ jej dobrých výsledkov v boji s rakovinou.

Sú to štyri roky,“ hovorí. „Nemôžem povedať, že som úplne vonku, alebo že sa to nevráti. Ale viem, že robím všetko, čo je v mojich silách, aby som viedla zdravý životný štýl a cítim sa dobre. Nemám pocit, že si niečo odopieram, alebo že sa v živote obmedzujem. Milujem jedlo. Jedlo je skvelé.“

Mnoho Američanov verí, že jesť viac bielkovín je lepšie. Štúdia publikovaná v marci v Cell Metabolism však odhalila, že „nízkobielkovinová strava je v stredných rokoch prínosom pri prevencii rakoviny, celkovej úmrtnosti a možnej cukrovky,“ a „strava, v ktorej rastlinné živiny tvoria väčšinu jedla, je vhodným spôsobom maximalizácie zdravotných výhod vo všetkých vekových skupinách.“

Autori štúdie našli spojenie medzi vysokobielkovinovou stravou – „významným podielom“ spojená so živočíšnou stravou – a úmrtiami na rakovinu. Hoci štúdia odhalila, že ľudia po 65 roku života by mali mať stredný až vysoký príjem bielkovín, mali by sa zamerať na „preferovanie konzumácie bielkovín na rastlinnej báze, aby si zachovali zdravú váhu a ochránili sa pred slabosťou.“

Najmenej kontroverzným tvrdením o životospráve je, že ľudia by mali jesť viac ovocia a zeleniny.

Žiadna strava s tým nemôže nesúhlasiť,“ hovorí Michael Greger, lekár a riaditeľ verejného zdravia a zvieracej agrikultúry v Humánnej spoločnosti Spojených štátov a taktiež aj zakladateľ NutritionFacts.org, kde recenzuje 12 tisíc štúdií o zdraví za rok, aby neustále sledoval vedu o výžive. „Nepôsobí to len preventívne, ale môže tiež zvrátiť choroby srdca, cukrovku druhého typu a vysoký krvný tlak. Jednoznačne ide o stravu najviac spájanú s prevenciou chronických ochorení a zvrátením mnohých chorôb západného sveta.“

Ako uvádza, vegáni sú v priemere o 16 kilogramov ľahší ako všežravci a vykazujú nižšie množstvo šedých zákalov, hypertenzie, cukrovky a obezity. Štúdie o zdraví vypracované Adventistmi od roku 1958 doteraz, zahŕňajúce 96 tisíc ľudí (4 tisíc vegánov a 20 tisíc vegetariánov), sú často citované ako jasný dôkaz o výhodách rastlinnej stravy pre zdravie.

Štúdia, ako uvádza Dr. Greger, ukázala, že vegáni, nasledovaní vegetariánmi, majú najlepšie zdravotné výsledky. Zdravotné benefity progresívne ustupujú so zvyšujúcim sa podielom živočíšnych produktov v strave. Publicita okolo rastlinnej výživy funguje. Konzumácia mäsa upadla za posledných 5 rokov o 12 %.

Napriek tomu, že všetky druhy vegánskej stravy eliminujú mäso a mliečne výrobky, nie všetky sú zdravé. Podľa Dr. Gregera, „rajčinové čipsy, Oreo a Twinkies sú vegánske,“ čím vysvetľuje, prečo vedci z oblasti výživy radšej zdôrazňujú celorastlinnú stravu namiesto vegánskej.

Akadémia pre výživu a dietetiku (predtým Americká dietetická spoločnosť) tvrdí, že vhodne plánovaná vegetariánska alebo vegánska strava je zdravá, obsahuje adekvátne množstvo živín a môže poskytovať zdraviu prospešné výhody pri prevencii a liečbe určitých chorôb. Uvádza tiež, že takáto strava môže splniť súčasné odporúčania pre všetky živiny, vrátane bielkovín, B-12 a rôznych minerálov, o ktorých sa predtým v súvislosti s rastlinnou stravou hovorilo s obavami. Asociácia odporúča, aby sa ľudia poradili s odborníkmi na výživu, ako dosiahnuť adekvátnosť rastlinnej stravy pri špecifických živinách, nákupe jedla a jeho príprave.

Atlantický magazín naverboval v marcovom článku Davida Katza z Centra na výskum prevencie univerzity Yale, aby analyzoval rôzne jedálničky, vrátane vegánskeho, stredomorského a paleolitického, kvôli určeniu toho najzdravšieho. Žiaden nebol vybraný ako víťaz. Stredomorská strava vykazovala vysokú konzumáciu zeleniny a olivového oleja so strednou konzumáciou bielkovín. Paleolitická alebo jaskynná sa snažila napodobniť, čo jedli naši predkovia – mäso, neškrobenú zeleninu, no žiadne obilniny či pokročilé jedlá z moderného poľnohospodárstva.

Celorastlinná diéta vyhrala bez pochýb. Dr. Katz zhrnul, že „medzi hlavné body preverených zdravotných výhod výskumníci zaznamenávajú fakt, že nutrične bohatá strava na rastlinnej báze je podporovaná širokou škálou priaznivých výsledkov v oblasti zdravia, vrátane nižšej miery rakoviny a menšieho množstva srdcových ochorení. Táto strava v ideálnom prípade zahŕňa nielen ovocie a zeleninu, ale aj celé zrná, orechy a semená.“

V roku 1990 Robertovi Contimu diagnostikovali sklerózu multiplex, čo mu nakoniec spôsobilo necitlivosť v ramenách a bezmála odstavenie vnútorných orgánov a močových ciest. Počas nemocničnej liečby si zotavil črevá a močové funkcie prijímaním dusenej zeleninovej stravy.

Akonáhle bol prepustený z nemocnice, zapísal sa do kurzu Johna McDougalla, teraz známeho ako McDougall Wellness centrum v Santa Rosa v Kalifornii, ktorý obhajuje diétny základ na báze škrobu potravín – zemiaky, kukurica a ryža – s celou zeleninou a bez oleja. Strava je 100 percentne vegánska.

V nasledujúcich mesiacoch Conti, teraz 56-ročný, nadobudol pohyblivosť a citlivosť končatín s pomocou cvičenia. Dnes, ako hovorí, nemá žiadne príznaky sklerózy – jeho doktor už neodhalil povlak na mieche. Toto, ako aj zmiznutie jeho symptómov presvedčili lekára zmeniť diagnózu na atypickú sklerózu multiplex.

Bez tejto stravy, konštatuje: „Myslím, že by som používal vozíček a eventuálne potreboval komunikačné pomôcky.“

Mnohí začali s vegánskou stravou, aby posunuli zvieracie práva do povedomia širokej verejnosti. To bolo motiváciou pre 24-ročnú Ashley Frohnert z Priateľstva, ktorá bola tento rok na jar zvolená spoločnosťou Ľudia za etické zaobchádzanie so zvieratami za „najviac sexy vegetariánku“. „Je to pre mňa trvalé rozhodnutie, hlavne čo sa týka mäsa,“ hovorí. „Som z neho úplne znechutená. Nechcem byť v jeho okolí. Vidím to a neznášam to.“

Mať okolo seba komunitu je nápomocné,“ povedala. Pittsburgh má aktívnu vegánsku komunitu, so sériou podujatí odhaľujúcich ich horlivosť v presadzovaní tohto životného štýlu.

Organizujú Vegánsky festival aj Vegetariánsky summerfest.

Vegánsky Pittsburgh s webstránkou VeganPittsburgh.org a stránkou na Facebooku robí kampaň v reštauráciách, aby bolo vegánske menu jasne označované, za čo si môžu vyslúžiť nálepku organizácie – V v krúžku na predné dvere alebo okno. Skupina zahŕňa vegánsky naklonené reštaurácie, s tým, že jej členovia zverejňujú fotky svojich jedál na Facebooku. Tieto fotky dokazujú, že vegánska strava nepredstavuje len šaláty a paličky mrkvy.

Niki Penberg z Vegan Pittsburghu je 36-ročná obyvateľka Lawrenceville, ktorá súťaží v diaľkových a vytrvalostných pretekoch. Tvrdí, že 46 pittsburghských reštaurácií si zaslúžilo Vegan Pittsburgh logo vďaka stretnutiam s majiteľmi a manažérmi. To tiež podporuje samotných vegánov chrániť si tieto podniky, ktoré často zahŕňajú indickú, čínsku, thajskú a mexickú kuchyňu, rovnako ako reštaurácie s jedlom Stredného východu.

Či ide o práva zvierat, životné prostredie alebo zdravie ako inšpiráciu, všetci vegáni, alebo tí, ktorí nimi chcú byť, sú vítaní.

Všetci sme v rovnakej izbe, ale vchádzame inými dverami,“ hovorí Penbergová, „Pittsburgh je teraz skvelým miestom, kde byť vegánom. Chceme šíriť vegánsku radosť.“

Inšpirovaná liečivou silou rastlinnej výživy, 42-ročná Rebecca Gilbertová zo Shadyside rozbehla svoju populárnu webstránku, YummyPlants.com, ktorá slúži ako „portál do vegánskeho životného štýlu“. Má tiež veľkú základňu nasledovateľov na Facebooku a Twitteri.

Vegan Pittsburgh sponzoruje udalosť na uvedenie jej knihy – Je ľahké začať jesť vegánsky. Lokálne reštaurácie pripravili vegánske menu.

Úspech Gilbertovej v zdraví s týmto životným štýlom vysvetľuje jej nasadenie.

V 15-tich rokoch sa pôvodná Chippewa, Beaver County, začala zaujímať o súťažné korčuľovanie a presťahovala sa do Lake Placid v New Yorku, aby trénovala v Olympijskom tréningovom centre. Skvelá skokanka, schopná skočiť trojitý skok, nikdy nedosiahla olympijskú úroveň, ale s korčuľovaním pokračovala počas strednej školy aj počas štúdia na Pensylvánskej univerzite. Po promócii dostala pozvánku účinkovať v Disneyho inscenácii „Kráska a zviera“ na európskom turné.

Bolesť v kolene ju však donútila opustiť turné. Podstúpila kortizónne ošetrenie, elektrické stimulácie a operáciu kvôli uvoľneniu tlaku na jej koleno. Nebola schopná ďalej korčuľovať, vrátila sa do školy, získala MBA titul a začala pracovať. Po čase narazila na škandinávsku štúdiu uzatvorenú zistením, že vegánska strava uspela v odstránení bolesti kolien.

Hneď na ďalší deň som sa stala vegánkou,“ povedala Gilbertová. „Po piatich týždňoch som bola späť na ľade. Je to skutočný dôkaz toho, ako ma vegánstvo vyliečilo.“

Pre hlbšie štúdium zdravotných účinkov vegánstva odporúčame tento článok.

Chcem byť informovaná/ý o vegánskom dianí:
informacie o veganstve
[newsletter_form]

 

Leave a Reply